اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

استفاده از گوگل ترند در سئو

در ادامه مقاله گوگل ترند و سئو که در مجله سایت منتشر شد، قصد دارم روشهای استفاده از گوگل ترند در سئو را خدمت شما معرفی کنم.

گرایش های فصلی را مشخص کرده، سپس در زمان مناسب محتوای خود را منتشر کنید

احتمالاً می دانید که حجم جستجوی برخی از کلید واژه ها تحت تأثیر فصل است. به عنوان مثال به داده های گوگل ترند برای کلمه کلیدی “کاپشن” در ایران نگاهی بیندازید. (بازه مشخص شده تقریبا مربوط به آبان هر سال است):

استفاده از گوگل ترند در سئو

جستجوی همین کلمه و نتایج آن در کشور استرالیا را نیز مشاهده کنید (بازه مشخص شده تقریبا مربوط به خرداد هر سال است):

استفاده از گوگل ترند در سئو

همانطور که متوجه شدید، جستجوی کلمه کاپشن در ایران در آغاز پاییز به اوج خود می رسد در حالیکه جستجوی همین کلمه در استرالیا در خرداد به اوج می رسد و این اتفاق به دلیل تفاوت آب و هوایی در این دو کشور است.

بنابراین اگر مشاغل شما وابسته به فصل است، می توانید با تجزیه و تحلیل جستجوهای مربوطه در گوگل ترند ، بیشترین و کمترین محبوبیت را بسنجید، سپس می توانید این داده ها را به دو روش زیر استفاده کنید:

  • محتوای مرتبط را ایجاد کنید تا همزمان با اوج محبوبیت در گوگل ترند، منتشر شود:

برای مثال، اگر در استرالیا زندگی می کنید و ژاکت می فروشید ، ممکن است منطقی باشد که یک “کاتولوگ انواع ژاکت” تهیه کنید و آن را در ماه ژوئن منتشر کنید. این زمانی است که مشتریان بالقوه شما به احتمال زیاد در جستجوی چنین اطلاعاتی هستند.

  • قبل از اوج(ها) شروع به بهینه سازی صفحات مربوطه کنید:

شما قبلاً “کاتولوگ انواع ژاکت” را ایجاد کرده‌اید یا حتی یک صفحه تجارت الکترونیکی دارید که در آن ژاکت می فروشید. منطقی است که اولویت بندی بهینه سازی اینگونه صفحات را چند ماه قبل از وقوع اوج شروع کنید مثلا برای کاپشن در ایران، باید از اواخر شهریور و در استرالیا از اواخر فروردین کار خود را آغاز کنید.

مثلا می توانید یک حراج فروش را زودتر آغاز کنید که احتمالا منجر به افزایش فروش و رتبه بندی شما خواهد شد.

از کلمات کلیدی خیلی تک یا خاص (محبوب ناگهانی) خودداری کنید

اگر در تلاش هستید که یک موضوع را برای محتوای خودتان انتخاب کنید حتما قبل از نوشتن آن را در گوگل ترند چک کنید. قطعا شما تصمیم ندارید که وقت خودتان را با نوشتن موضوعات کم اهمیت هدر دهید.

به عنوان مثال و بر اساس جستجوگر کلمات کلیدی سایت Ahrefs، عبارت “fidget spinner” به طور متوسط حجم جستجوی ماهانه 900K + را دارد، در مقابل برای اصطلاح “yoyo” فقط به طور متوسط 47K جستجو در هر ماه انجام می شود.

با توجه به اینکه سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) برای هر دوی این کلمات کلیدی تقریبا مشابه است، احتمالا مجاب شده‌اید برای عبارت “fidget spinner” مقاله را بنویسید اما بدانید در اشتباه هستید.

به عکس زیر دقت کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید در ماه می سال 2017 یک جهش خیلی بزرگ برای عبارت “fidget spinner” وجود داشته است. اما بعد از آن شدت محبوبیت این کلمه به شدت افت کرده و تقریبا به صفر رسیده اما عبارت “yoyo” محبوبیت خود را حفظ کرده است.

در واقع، اگر از نزدیک نگاه کنید، خواهید دید که “yoyo” اکنون اصطلاح رایج تر از “spinner spidner” است.

تاپیک‌هایی که در حال حاضر مورد توجه هستند را بیابید و روی آن سرمایه گذاری کنید.

شما می‌توانید از طریق Trending Searches محتوا‌هایی که در 24 ساعت گذشته بسیار مورد توجه بوده است را بیابید. (البته متاسفانه اطلاعاتی از ایران در دسترس نیست)

اما چرا می خواهید این کار را انجام دهید؟

خوب، فرض کنیم که شما یک وبلاگ در مورد افراد مشهور دارید، ابزار را در تاریخ 4 مارس 2018 بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید که جایزه اسکار بسیار مورد توجه است.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که به نظرتان خیلی برای بررسی این موضوع دیر نشده است؟

نه لزوما

نمودار روند جستجو برای عبارت “اسکار” طی هفت روز از دوم مارس تا نهم مارس به شکل زیر است:

مشاهده می‌کنید که در تاریخ 4 مارس  (روزی که موضوع در Google Trends معرفی شده بود) در واقع اوج نبود، روز اوج 5 مارس بوده و در 6 مارس سقوط کرده است.

بنابراین اگرچه ممکن است پنجره فرصت در اینجا کوچک باشد، اما مشاهده می‌کنید که هنوز فرصتی وجود دارد.

البته به یاد داشته باشید که این موضوع همیشگی نیست، گاهی اوقات Trending Searches موضوعی را در روز اوج خود برجسته می کند، برای مثال روز مادر در تاریخ 11 مارس برجسته شده است.

با بررسی گوگل ترند مشاهده می‌کنید عبارت روز مادر در همان 11 مارس هم محبوب است.

در این مثال، در صورتیکه قبلاً مطالب مربوط به روز مادر را تهیه کرده باشید، موفق خواهید شد واگرنه خیلی دیر شده است.

استفاده از اطلاعات گوگل ترند برای برنامه ریزی

بیایید نگاهی دقیق تر به داده های Google Trends برای عبارت شب یلدا بیندازیم.

اگر این مدت را در طی یک دوره 5 ساله بررسی کنیم ، می بینیم که اوج هر سال تقریباً در یک زمان اتفاق می افتد، بین روزهای 12 تا 17 دسامبر، اوج قله جستجو برای این عبارت را مشاهده خواهید کرد.

دلیل این امر این است که هرساله جستجوی این عبارت چند روزی قبل از شب یلدا و در اواخر آذرماه (دسامبر) اتفاق می‌افتد.

بنابراین اگر برنامه‌ای برای شب یلدا دارید یا وب‌سایتی در این مورد اداره می‌کنید باید در تاریخی که ذکر شد محتوای خودتان را آماده کرده باشید.

به نمودار و مثال زیر دقت کنید:

مشاهده می‌کنید که در این نمودار هر ماه یک قله در نمودار وجود دارد، حدس می‌زنید چه اتفاقی رخ داده است؟ چه عبارتی جستجو شده است؟

عبارت جستجو: ماه کامل

مطمئناً منطقی نخواهد بود که هر ماه یک پست جدید درباره ماه های کامل منتشر کنید، درست است؟ کاملا درست فکر می‌کنید، اما شما می توانید یک پست را ایجاد کنید و سپس آن را با اطلاعات تازه هر ماه به روز کنید.

در همان مثال شب یلدا که بالاتر خدمت شما بیان شد، دقت کنید شما می‌توانید هر سال در ایام نزدیک به شب یلدا اطلاعات پست مخصوص این شب را آپدیت کرده و به این ترتیب می‌توانید به روز باشید.

استفاده از RELATED QUERIES برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید

یکی دیگر از مزایای استفاده از گوگل ترند پیدا کردن جستجوهای مرتبط افراد در گوگل است. به عنوان مثال وقتی عبارت sneakers جستجو می شود تمایل به جستجوی Nike و Adidas هم وجود دارد.

دو گزینه در Google Trends برای جستجوهای مرتبط وجود دارد: “Top” و “Rising”. اگر تمایل دارید تفاوت این دو گزینه را متوجه شوید، روی نماد علامت سوال در کنار “نمایش داده های مرتبط” کلیک کنید. (به تصویر بالا نگاه کنید تا ببینید علامت سوال کجاست)

این قابلیت نه تنها فرصتی عالی برای یافتن کلمات کلیدی بیشتر را فراهم می کند، بلکه به شما کمک می کند تا نیاز بالقوه مشتری خود و “سلیقه جستجوی” آنها را هم بهتر بشناسید.

همچنین میتوانید یک قدم جلوتر رفته و به وسیله جستجوهای مرتبط محتواهایی دیگری برای سایت خود ایجاد کنید، به عنوان مثال در مثالی که بالاتر برای شما عنوان شد nike sneakers جز جستجوهای مرتبط برای شما آورده شد.

اما در این مرحله متوقف نشوید، می توان باز هم پا را فراتر نهاد.

میتوان از جستجوهای مرتبط استفاده کرد، آن عبارات را در جستوگر کلمات کلیدی سایتهای مخصوص این کار مانند سایت ahrefs قرار داد و کلمات بیشتری یافت.

نکته کاربردی:

نام تجاری خود را در گوگل ترند جستجو کنید، عبارات مرتبط را مشاهده کنید، احتمالا در آنجا نام رقبای خود را هم مشاهده خواهید کرد، این امر نشان دهنده این است که افرادی هنوز در حال تحقیق در مورد گزینه های خود هستند. حال شما میتوانید با انتشار محتوایی که نشان دهنده برتر بودن سایت شما در مقابل رقیب است مشتری را جلب کنید.

ببینید که کدام شهرها و مناطق نیاز به محصولات یا خدمات شما دارند و بر این اساس اهداف خود را تعیین کنید.

گوگل ترند به شما این امکان را می‌دهد که محتوای جستجو شده در کدام مناطق بیشتر جستجو شده است.

این روش می‌تواند به یک سؤال اساسی پاسخ دهد: محصولات یا خدمات ما در کدام قسمت بیشترین خریدار را خواهد داشت؟

مثلا عبارت بخاری را در گوگل ترند در کشور ایران در یکساله اخیر را بررسی می‌کنیم:

همانطور که مشاهده می‌کنید استانهای غربی به نسبت سایر استانها جستجوی بیشتری داشته است.

اگر این میزان را به تفکیک هرشهر بخواهیم، گوگل ترند برای شما انجام خواهد داد.

اما چگونه می‌توانید از این داده‌ها استفاده کنید؟ در اینجا فقط چند ایده برای شما معرفی خواهیم کرد:

  • هدف گذاری با استفاده از PPC

مثلا با استفاده از تبلیغات در گوگل مناطق خاصی را هدف قرار دهید، پول خود را با سرمایه گذاری برای کل یک کشور (در مثال بالایی بخاری در ایران) هدر ندهید. فقط کافی است برای شهرها یا منطقه هایی که مشتریان بالقوه شما در آن زندگی می کنند تبلیغات کنید.

  • محتوای مفیدی را ایجاد کنید که به طور خاص برای افراد در این مناطق طراحی شده باشد

به عنوان مثال: زندگی در خوانسار، چگونه پول خود را برای گرم کردن محیط هدر ندهیم؟

گوگل ترند به شما این امکان را می‌دهد علایق در جستجوی خاص در مکانهای مختلف را همزمان بررسی کنید. برای انجام این کار، در سمت راست یکی از کادرهای جستجو روی سه نقطه کلیک کنید و فیلترهای مربوطه را اعمال کنید.

نکته کاربردی:

تصور کنید شما یک حسابدار هستید و در فلوریدا ساکن هستید. (عجب مثالی)

از کجا می‌دانید کدام منطقه بیشتر به خدمات شما نیاز دارد؟

به سادگی، عبارت accountant (حسابدار) را در گوگل ترند جستجو کنید، سپس در قسمت Interest by subregion بر روی نقشه، ایالتی که قصد جستجو دارید را انتخاب کنید. پس از آن قسمت فیلتر عبارت metro را برگزینید. به این ترتیب نواحی ایالات هم که بیشترین جستجو در آن رخ داده برای شما مشخص خواهد شد.

با این روش می‌دانید خدمات شما در کدام نواحی بیشتر نیاز خواهد بود، بنابراین می توانید از این داده‌ها برای اولویت بندی تلاش های محلی SEO خود استفاده کنید.

حتی می توانید از این داده‌ها برای ایجاد برنامه‌ی توسعه برای تجارت خود استفاده کنید، این بسیار مفید خواهد بود.

با تجزیه و تحلیل آنچه افراد در YOUTUBE در جستجوی آن هستند، استراتژی SEO ویدیوی خود را اصلاح کنید.

یوتیوب متعلق به گوگل است اما این بدان معنا نیست که محبوبیت یک جستجوی خاص در هر دو موتور جستجو برابر است. ابدا اینطور نیست.

برای نشان دادن این موضوع یک مثال می‌زنم، با بررسی عبارت HTML tutorial در گوگل ترند (در 5 سال اخیر) متوجه می‌شوید که محبوبیت این عبارت در حال کاهش است.

اما وقتی میزان آن در یوتیوب را بررسی می‌کنیم روند صعودی را شاهدیم.

به نظر می رسد که مردم به دلیل نیازهای آموزشی HTML به طور فزاینده ای به YouTube روی می آورند. بنابراین بهتر است برای افزایش رتبه سایتمان، محتوایی در یوتیوب ایجاد کنیم.

سخن پایانی

یادمان باشد استفاده از گوگل ترند در سئو یک روش خلاقانه است واگرنه گوگل ترند به طور خاص برای بازار یابی و اصلاح سئو ایجاد نشده است اما همانطور که دیدید می توان برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و روشهای دیگر سئو از آن بهره برد.

هیچ ابزار دیگری وجود ندارد که تازه ترین داده های مربوط به روند جستجو در حال حاضر را به شما بدهد.

آیا از Google Trends در کار بازاریابی خود استفاده می کنید؟؟؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

ahrefs.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *