اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

کلمه SEO از کجا آمده و به چه معناست و اهمیت سئو چیست؟ این کلمه مخفف Search Engine Optimization است. زمانی که شما اصول سئو را رعایت کنید کیفیت و کمیت ترافیک سایت افزایش پیدا می کند و در نهایت برند شما در معرض دید قرار خواهد گرفت. با استفاده از این دانش خواهید دانست که مردم چه چیزی را در اینترنت جستجو می کنند و برای این کار از چه کلماتی استفاده می کنند و در نهایت به دنبال استفاده از چه محتوایی هستند. دانستن پاسخ به این سؤالات، به شما امکان می دهد تا به افرادی که در جستجوی آنلاین برای راه حل های شما هستند، ارتباط برقرار کنید.

همانطور که دانستن هدف و نیت مخاطب شما یک طرف سکه جستجوگر است، ارائه آن به موتور جستجوگر می تواند روی دیگر این سکه باشد. هدف ما در این راهنما بررسی همین موارد خواهد بود.

اصول موتور جستجو

موتورهای جستجو ماشین های پاسخ هستند. آنها میلیاردها قطعه از محتوای سایت ها را برای بررسی و ارزیابی میکنند و در نهایت تشخیص می دهند مردم به دنبال چه چیزی می گردند. موتورهای جستجو این کار را با کشف و رده بندی محتوای قابل دسترسی سایت ها در اینترنت از طریق روندی به نام خزیدن و ایندکس کردن انجام می دهند.

پس از این مرحله مواردی که توسط کاربران جستجو می شود با محتوای ایندکس شده مطابقت داده شده و بهترین آن نمایش خواهد یافت.

کدام نتایج جستجو طبیعی هستند؟

نتایج جستجو طبیعی از طریق یک سئو موثر بدست می آید نه از طریق پرداخت پول یا به عبارتی همان تبلیغات. این نتایج به راحتی قابل تشخیص و تفکیک هستند. برای روشن شدن موضوع به صفحه نتایج گوگل دقت کنید، چند لینک اول برچسب تبلیغات دارند، این لینکها بر اساس هزینه ای که پرداخت شده به صفحه اول و بالاترین نتیجه رسیدند نه بر اساس روش های صحیح سئو

SERP

امروزه در صفحه نتایج گوگل هم سایتهایی که هزینه کردند و هم سایتهایی که با روشهای سئو به لیست صفحه اول رسیدند نمایش داده می شود. همچنین ممکن است جعبه های پاسخ گوگل یا موارد دیگری را مشاهده کنید.

مثلا اگر در صفحه جستجوی گوگل عبارت هواشناسی خوانسار را جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد گوگل به جای اینکه در لینک اول سایت هواشناسی را به شما نمایش دهد خودش به شکل مستقل شرایط هواشناسی شهر خوانسار را نمایش می دهد، یا اگر pizza Denver را جستجو کنید، نتیجه محلی  از مکان های پیتزا دنور را خواهید دید.

مهم این است که به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو از تبلیغات درآمد کسب می کنند. این هدف زمانی محقق می شود که موتورهای جستجو کاربرانی که به دنبال عنوانی هستند را دوباره نزد خود برگردانند یا اینکه مدت بیشتری در صفحه نتایج جستجو نگه دارند.

برخی از ویژگی های SERP یا همان صفحه نتایج گوگل طبیعی (غیرتبلیغاتی) هستند و می توانند تحت تاثیر SEO قرار بگیرند. البته لازم به ذکر است بسیاری از نتایج جستو تحت تاثیر سئو یا هزینه دریافت شده توسط گوگل نیستند، بلکه سایتهای اختصاصی مانند ویکی پدیا یا WebMD یا IMDb به عنوان مرجع استفاده می شود.

اهمیت سئو به چه دلیل است؟

در حالی که تبلیغات پرداخت شده به موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی و سایر سیستم عامل های آنلاین می تواند ترافیک را به وب سایت ها روانه کنند، اکثر ترافیک آنلاین توسط خود موتورهای جستجو هدایت می شود. نتایج طبیعی صفحات جستجو اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می دهد، کاربران بیشتر روی لینکهای غیر تبلیغاتی کلیک می کنند تا لینکهای تبلیغاتی، به عنوان مثال، از تمام جستجوهای ایالات متحده، فقط 2.8٪ از افراد روی لینکهای تبلیغاتی کلیک می کنند و سایرین روی لینکهای غیرتبلیغاتی کلیک می کنند.

SEO یکی از تنها کانال های بازاریابی آنلاین است که اگر به درستی راه اندازی شود، می تواند در طول زمان ترافیک مداومی را روانه سایت شما بکند. اگر روش صحیح سئو به کار گرفته شود ترافیک سایت شما به مرور زیاد شده و این در دراز مدت موجب سودآوری سایت شما خواهد شد اما در روش تبلیغات شما باید به شکل مداوم هزینه ای ثابت را به موتورهای جستجو پرداخت کنید.

به یاد داشته باشید موتورهای جستجو دقیق تر می شوند، اما هنوز هم به کمک ما نیاز دارند. بهینه سازی سایت شما به ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما به درستی ایندکس شده و در نتایج جستجو نمایش داده شود.

آیا باید متخصص سئو، مشاور یا یک شرکت در این زمینه استخدام کنم؟

بسته به پهنای باند، تمایل شما به یادگیری و میزان پیچیدگی سایت، شما می‌توانید بعضی از تکنیک‌های سئو را خودتان انجام دهید یا ممکن است به این نتیجه برسید که یک متخصص را ترجیح می دهید. در هر صورت خوب است!

در نهایت ممکن است شما به این نتیجه برسید که نیاز به یک متخصص دارید. مهمترین نکته این است که بدانید بسیاری از شرکتها و مشاوران خدمات “سئو” را ارائه می دهند اما در کیفیت بسیار متفاوت هستند. اینکه شما چه مشاورانی را انتخاب کنید در حفظ زمان و پول شما اهمیت دارد زیرا تکنیک های سئو غلط ممکن است به سایت شما بیشتر آسیب برساند.

سئو کلاه سفید یا سئو کلاه سیاه؟

“سئو کلاه سفید” به تکنیک های SEO اشاره می‌کند که بر اساس بهترین شیوه ها و استراتژی هایی استوار است که از قوانین موتور جستجو پیروی می کند، تمرکز اصلی این روش برای ارائه ارزش بیشتر به افراد است.

“سئو کلاه سیاه” به تکنیک ها و استراتژیهایی اشاره می‌کند که به دنبال فریب موتورهای جستجو هستند.

در هرحال سئو کلاه سیاه کارایی دارد اما وبسایت ها را در معرض خطر فوق العاده ای قرار می‌دهد و درنهایت موجب مجازات یا حذف سایت از ایندکس موتور جستجو شوند و موجب پیامدهای اخلاقی است.

مجازات وب‌سایت و حذف آن از موتور جستجو موجب از بین رفتن کسب‌ و کار اینترنتی شما شود. این مورد هم یک دلیل دیگر برای انتخاب یک کارشناس یا یک شرکت مجرب است.

برای مطالعه بیشتر:

منبع:

moz.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *