اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

گوگل ترند و سئو

در این مقاله از مجموعه مقالات مجله سایت، با مفاهیم کلی گوگل ترند آشنا خواهید شد و می توانید از این ابزار برای سئو سایت خودتان بهره ببرید.

اگر تا به امروز تحقیقی برای کلمات کلیدی داشته‌اید تقریبا مطمئنم که از Google Trend برای بررسی علاقه به یک کلمه کلیدی معین استفاده کرده‌اید اما بسیاری از سئو کارها از تمام پتانسیل این ابزار استفاده نمی‌کنند.

به همین دلیل تصمیم گرفتم مقاله‌ای در زمینه برای شما منتشر کنم.

در این پست ، ما چند روش جالب برای استفاده از Google Trends را برای کمک به تحقیق در مورد کلمه کلیدی و استراتژی بازاریابی مداوم شما ارائه خواهیم داد.

در اینجا مطالبی که باید در مورد این ابزار را بدانید توضیح خواهیم داد:

بسیاری از مردم تصور می‌کنند منحنی‌های این ابزار به طور مستقیم به حجم جستجوی کاربران در واحد زمان ربط دارد مانند همان چیزی که در Google Keyword Planner وجود دارد اما دقیقا این شکل نیست.

در حالی که Google Keyword Planner داده‌های مربوط به حجم جستجوی مطلق را نشان می دهد، Google Trends محبوبیت نسبی یک جستجو را نشان می دهد.

این توضیح در مرکز راهنمایی گوگل ترند داده شده است:

گوگل ترند داده های جستجو را تنظیم می‌کند تا مقایسه بین اصطلاحات آسان‌تر شود. هر نقطه از منحنی گوگل ترند از کل جستجو‌ها در بازه زمانی و مکانی مشتق شده است تا محبوبیت نسبی را مقایسه کند.

به عبارت دیگر محبوبیت نسبی یک جستجو، نسبت یک جستجو به میزان کل جستجو‌های ممکن است.

سپس اعداد بدست آمده بین نمره 1 تا 100 رتبه بندی می‌شوند.

این ابزار جستجوهای تکراری افراد در یک بازه کوتاه را حذف می‌کند تا نتایج دقیقتری بدست آید. لازم به ذکر است که Trends فقط داده‌ها را برای عبارات محبوب نشان می دهد.

برای اینکه به شما نشان دهیم که چگونه Google Trends نمودار “Interest over time” خود را ایجاد می کند ، بیایید وانمود کنیم که من همان داده های Google را دارم. (من واقعاً آن را ندارم.)

اعدادی که در زیر استفاده خواهم کرد به هیچ وجه دقیق نیستند. آنها فرضی بوده و برای نشان دادن نحوه کار هستند.

فرض اول: تعداد کل ماهانه جستجوها در Google در ایالات متحده حدود 10 میلیارد است. (منبع)

فرض دوم: حجم جستجو برای کلمه کلیدی “Facebook” در ایالات متحده 83 میلیون است. (طبق مقادیر به دست آمده از Ahrefs Keywords Explorer)

به جدول زیر دقت کنید:

google trend

برای ساختن گرافیکی که Google Trends  ایجاد می کند، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای بدست آوردن محبوبیت نسبی، باید نسبت جستجوی کلمه مورد نظر به کل جستجو را به دست آورد.
  2. این مقادیر را متناسب انجام دهید تا حداکثر مقدار 100 باشد.
  3. نقاط را روی نمودار قرار دهید.

نمودار ترسیمی دو نکته مهم را برای ما روشن می‌کند.

  • محبوبیت یا عمومیت کلمه کلیدی جستجو شده با تغییر حجم جستجو تغییر می کند.
  • اگر تعداد کل جستجوها تغییر کند عمومیت کلمه کلیدی جستجو شده نیز تغییر خواهد کرد.

پس الان متوجه شدید که محبوبیت (عمومیت) عامل اصلی در گوگل ترند نیست اما بدانید در بیشتر مواقع هست 🙂

مثال:  برای کلمه کلیدی Star Wars در دو ابزار گوگل ترند و جستجوگر کلمات کلیدی سایت ahrefs در یک روز، یک قله مشاهده خواهید کرد.

علی الرغم این واقعیت که Keywords Explorer روند حجم جستجو را نشان می دهد در حالی که گوگل ترند روند “محبوبیت” را نشان می دهد.

حالا برای شما توضیح خواهم داد چگونه از گوگل ترند برای فعالیتهای بازاریابی می توان استفاده کرد.

با توجه به اهمیت این مقاله و همچنین طولانی بودن آن، ادامه مطلب در مقاله ی دوم منتشر خواهد شد.

منبع:

ahrefs.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *