اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

گوگل سرچ کنسول در نمایی جدید

گوگل سرچ کنسول که قبلا به عنوان Google Webmaster Tools شناخته می‌شد، یک ابزار اصلی در بین ابزارهای سئو است. این ابزار برای مدتی در دسترس بود اما اخیرا در یک آپدیت بزرگ تغییرات زیادی در رابط کاربری و گزارشهایی که ارائه می دهد، انجام شد. سعی می‌کنیم در این مقاله مزایای این ابزار را کامل شرح دهیم.

مزایای این ابزار

دقیقا این ابزار چه چیزهایی را به بازاریابان دیجتالی (digital marketers) می‌دهد؟ پاسخ این است خیلی زیاد

برای شروع بهتر است بدانید این ابزار گوگل در مورد محتوای آنلاین سایت شما به شما اطلاع می‌دهد. بدون استفاده از این ابزار احتمالا شما سایتی دارید که کسی نمی‌تواند آن را با یک جستجوی ساده بیابد.

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که محتوایی که از سایت شما حذف شده، از نتایج گوگل حذف کنید، به این ترتیب کاربران پیوندهای شکسته به سایت شما را در نتایج جستجو پیدا نخواهند کرد.

همچنین این ابزار به شما اصطلاحات یا کلماتی که توسط کاربران سرچ شده و آنها را به سایت شما رسانده را نشان می‌دهد. این موارد به شما دانشی را خواهد داد که برای بهینه کردن سایت خودتان به آن نیاز دارید.

گوگل سرچ کنسول به شما در مورد مسائل مربوط به بدافزار یا هرزنامه‌ها در سایت خودتان به شما کمک خواهد کرد. همچنین در صورتیکه محصول شما به رتبه‌های برتر جستجوی گوگل برسد شما را مطلع خواهد کرد در مقابل شما می‌توانید تجربه کاربران را در مواجه با سایت خودتان اصلاح کنید که در نهایت موجب پیشرفت شما خواهد شد.

گوگل سرچ کنسول به شما در مورد اینکه وب‌سایت شما با موبایل سازگاری دارد یا خیر به شما اخطار خواهد داد،همچنین اگر کاربران موبایل در دسترسی به سایت شما دچار مشکل باشند این ابزار شما را مطلع خواهد کرد، در نتیجه می‌توانید تغییرات لازم را در سایت اعمال کنید تا سایت شما mobile-friendly باشد.

گوگل به شما نشان خواهد داد کدام وب‌سایتها با سایت شما لینک داده‌اند به این ترتیب می‌توانید محبوبیت خود در فضای مجازی را ببینید.

سرانجام، اگر بخواهید بلافاصله برخی از صفحات وب خود را در فهرست جستجو قرار دهید، Search Console به شما یک ابزار برای انجام این کار را ارائه می دهد.

به طور خلاصه این ابزار یک برای بهینه سازی نتایج جستجو یک ابزار ضروری است.

نحوه راه‌اندازی این ابزار برای سایت شخصی خودتان

برای راه اندازی این ابزار در سایت خودتان باید کارهایی را انجام دهید. اگر این کار برای شما سخت است باید از فردی که در این زمینه حرفه‌ای است کمک بگیرید.

برای شروع وارد Google Search Console صفحه شوید.

اگر برای بار اول است که از این صفحه دیدن می‌کنید باید با حساب کابری خود در گوگل وارد شوید. اگر در گوگل حساب کابری ندارد از اینجا اقدام کنید.

راستی یادتان باشد این گوگل برای آی‌پی ایران محدودیت دسترسی ایجاد کرده بنابراین از همان راههای که به خوبی با آن آشنا هستید باید آی‌پی خودتان را تغییر دهید.

پس از ورود به سایت، گوگل از شما می‌خواهد که سایت خودتان را وارد کتید. برای این کار در صورتی که بخواهید کل دامین خود را ثبت کنید از کادر سمت چپ و در صورتیکه بخواهید یک صفحه از دامین خودتان را ثبت کنید از کادر سمت راست اقدام خواهید کرد.

شما باید به گوگل ثابت کنید که صاحب وب‌سایت خودتان هستید. برای این کار چند راه وجود دارد. در صورتیکه قصد ثبت دامین خود را داشته باشید گوگل به شما یک متن خواهد داد، متن را کپی کنید و در نزد خود نگهداری کنید.

وارد ناحیه cpanel خود شوید. سپس در ناحیه Domains روی گزینه Zone Editor کلیک کنید.

صفحه Zone Editor باز می شود.

در این صفحه در جلوی نام دامین شما چند گزینه وجود دارد، از میان آنان Manage را انتخاب کنید. وارد صفحه جدیدی می شوید. در این صفحه بر روی Add Record کلیک کنید و از منوی کشویی گزینه Add TXT Record را انتخاب کنید.

در این هنگام یک ردیف جدید برای شما باز می شود. در قسمت Name آدرس سایت و در قسمت Record کدی که گوگل در مرحله قبل به شما داده را بچسبانید و در نهایت صفحه را ذخیره کنید.

دوباره به صفحه گوگل سرچ کنسول برگردید و بر روی گزینه VERIFY کلیک کنید. نکته مهم که باید در نظر داشته باشید، تغییرات در DNS ممکن است زمان بر باشد، بنابراین احتمالا گوگل متوجه تغییرات شما نخواهد شد پس کمی استراحت کنید و مجددا بر روی گزینه VERIFY کلیک کنید. اگر کار را به درستی انجام داده باشید با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

تبریک میگم، ثبت سایت در سامانه به درستی انجام شده است.

در ورژن جدید چه مواردی تغییر کرده است؟

تمام مواردی که در آخرین نسخه آزمایشی موجود بود در نسخه جدید ارائه شده توسط گوگل وجود ندارد. گوگل در حال ارزیابی مجدد و جایگزین کردن ویژگی های چندگانه و گزارش ها است تا بتواند به این وسیله چشم انداز SEO را تغییر دهد. در اینجا چند تغییر مهم را خدمت شما خواهیم گفت:

  • گزارش ها و ابزارهای جدید
  • ارائه داده های تاریخی در مدت 16 ماه اخیر به جای 3 ماه اخیر
  • دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد صفحات خاص مانند index coverage ، قابلیت استفاده از تلفن همراه و غیره
  • پیگیری سایت و مطلع کردن شما در صورت بروز مشکل

این تغییرات باعث می شود این سامانه هر روز بیشتر برای کاربران حرفه ای سئو مفید و کاربردی باشد. اتفاق جالب اینکه این سامانه بر روی موبایل هم در دسترس است و کاربران می‌توانند با استفاده از گوشی همراه خود از این سامانه استفاده کنند.

بنابراین می توانید به جای ورود به حساب کاربری خود در هر زمانی که نیاز دارید وارد حساب خود شده و سایت خود را بررسی کنید. اکنون سعی می‌کنیم مواردی که در این سامانه وجود دارد را بررسی کنیم.

به یاد داشته باشید تمام ابزارها و امکانات از نوار کناری این سامانه در دسترسی است. در زیر نمایی از این sidebar را مشاهده می‌کنید.

URL Inspection Tool

این ابزار اطلاعاتی را در مورد صفحه‌ی مورد نظر شما که توسط گوگل ایندکس شده به شما خواهد داد. برای آگاهی از این ابزار حتما مقاله‌ای که در این زمینه برای شما ایجاد کرده‌ایم را مطالعه کنید.

Performance Report یا گزارش عملکرد

این بخش جز اولین بخشهای معرفی شده در نسخه بتا گوگل سرچ کنسول بود که در حال حاضر به شکل دائم در این سامانه حضور دارد. این بخش جایگزین Search Analytics شده است، در این نسخه رابط کاربری تغییر کرده و داده های بیشتری در دسترس خواهد بود. در Performance Report داده های مرتبط به سرچ گوگل در 16 ماه اخیر بررسی می شود اما در Search Analytics داده های 3 ماه اخیر بررسی میشد که این خود خبری مسرت بخش است. هدف این بخش تهیه اطلاعات ضروری برای بهبود عملکرد سایت در جستجوی Google است.

این بخش شاید مهمترین ویژگی کنسول جستجوی گوگل است که به طور منظم برای بررسی عملکرد سایت، ایجاد گزارش، پیدا کردن کلمات کلیدی، مقایسه معیارها و ابعاد مختلف، استفاده می شود. برای آشنایی کامل با این بخش باید مقاله اختصاصی آن را که به زودی برای شما عزیزان آماده خواهد شد مطالعه کنید.

Coverage Report

چند صفحه از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است؟ اگر صفحاتی ایندکس نشده چه مشکلی وجود دارد؟ شما می‌توانید از اطلاعات موجود در این بخش برای پیدا کردن مشکلات موجود حین ایندکس کردن سایت توسط گوگل استفاده کنید. اگر در این بخش گوگل خطایی را در سایت شما مشخص کرد به سرعت باید آن را مرتفع کنید.

Mobile Usability Report

اگر وبسایت شما برای تلفن همراه مناسب نیست، ممکن است در این گزارش مشکلات مربوط به استفاده از تلفن همراه را پیدا کنید.

Manual Actions Report

هنگامی که صفحاتی در وب سایت شما با دستورالعمل های ایندکس گوگل مطابقت نداشته باشند، گوگل می تواند اقدامات دستی انجام دهد تا این مساله موجود را مرتفع کند. زمانی که بازرسین غیر رباتیک در گوگل تشخیص دهند سایتی از راههای نادرست قصد بالا بردن رتبه خود در نتایج گوگل را دارد این مساله در این قسمت مشخص خواهد شد.

در حالت عادی این قسمت همیشه خالی خواهد بود مگر اینکه شما از روش‌های نادرست برای افزایش رتبه خود استفاده کرده باشید

Security issues

اگر وب سایت شما هک شده باشد یا به بدافزار آلوده شده باشد، در این گزارش به اطلاع شما خواهید رسید. کنسول جستجوی شما دستورالعمل هایی در مورد چگونگی رفع آن مسئله امنیتی خاص و نحوه درخواست پرونده بازبینی را ارائه می دهد.

Links

در این گزارش، گزارش های پیوند به مطالب داخلی سایت و همچنین گزارش های پبوند به سایت‌های دیگر را خواهید یافت. هر دو گزارش مفید هستند تا بدانید که چه میزان از محتوای شما لینک شده است. برای آشنایی با جزییات این ابزار می‌توانید مقاله‌ی اختصاصی این ابزار را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *